Home / Blog / Dry needling bij pijn in onderbeen en voet

Dry needling bij pijn in onderbeen en voet

Heb jij pijn boven of onder op je voet? Of misschien wel die erg vervelende pijn onder op de hak vooral als je 's morgens opstaat uit bed of gewoon na even zitten? Misschien heb je ook al wel gel zooltjes in je schoen gelegd, steunzolen laten aanmeten, met een balletje onder je voet zitten rollen en het wil maar niet over gaan?

Misschien is een dry needling behandeling wel iets voor jou!

Een paar weken geleden heb ik deelgenomen aan de Nationale Terugkomdag Dry Needling 2019. Elke 3 jaar vindt er zo'n dag plaats waarbij je laat zien hoe dat je werkt, of je de technieken nog veilig en op de juiste manier toepast, word je weer op de hoogte gebracht van de nieuwste wetenschappelijke onderzoeken én wordt je certificaat verlengd.

Op zo'n dag worden ook nieuwe onderwerpen aangesneden; afgelopen keer hebben we ons verdiept in de onderarm en hand en het onderbeen en voet. We behandelen het onderbeen natuurlijk al langer maar nu ook de spieren die in de cursus niet aangeleerd worden omdat hier behoorlijk wat ervaring voor nodig is om dit goed en veilig te behandelen.

Aan één kant was dit heel vreemd omdat we in gebieden zijn gaan behandelen wat we voorheen eigenlijk niet mochten, aan de andere kant gaat er zelfs na al die jaren een hele wereld voor me open! Ik heb de laatste weken al een aantal mensen behandeld met (chronische) voetproblemen en wauw wat een resultaat!

Wist je dat de oorzaak van pijn in de voet regelmatig helemaal niet in de voet zelf ligt? Hier onder volgen een paar voorbeelden. Het kruisje in de spier stelt de locatie van een triggerpoint voor. Het rode gedeelte is het gebied waar je de pijn kunt voelen als dit triggerpoint actief is. Het donkerrode gebied is waar de pijn het meest voorkomt.

In de voet zelf zitten ook veel spieren die enorm veel last kunnen geven.

Herken jij deze pijn? Kom dan eens langs dan gaan we kijken of er bij jou ook sprake is van triggerpoints die deze klachten in stand houden. Wanneer het probleem veroorzaakt blijkt te worden door beperkingen in het bewegen van een van de vele gewrichtjes in de voet is de methode Mulligan Concept zeer effectief. Hierover is meer te lezen onder het tabblad Fysiotherapie op deze website. Het resultaat van beide methodes is snel en blijvend, al zal bij problemen in stand van de voeten vaak wel een steunzooltje nodig zijn om vorming van nieuwe triggerpoints zo veel mogelijk tegen te gaan.