Header Image
Home / Medical taping

Medical taping

Medical taping, of ook wel kinesio taping genoemd, is een ondersteunende behandeling voor vele klachten.

Bij medical taping wordt gebruik gemaakt van een elastische, katoenen tape met een anti-allergische lijmlaag. Je hebt het vast wel eens gezien, die vaak blauwe tape bij sporters bij de club op televisie. Het materiaal ventileert goed en er komen zelden huidirritaties voor. Ook is de tape waterbestendig, er kan dus mee gedoucht worden. De tape kan meerdere dagen gedragen worden.

Een belangrijke eigenschap van deze tape, in tegenstelling tot ‘gewone sporttape’, is dat deze tot 140% rekbaar is, wat vergelijkbaar is met de rekbaarheid van de huid.

De huid van het te behandelen gebied wordt op rek gebracht door spieren en gewrichten in gerekte positie te brengen. Vervolgens wordt de tape zonder rek op de huid neergelegd, waardoor de huid bij terug komen in de uitgangshouding door de elasticiteit van de tape een beetje opgetild wordt. Er komt wat meer ruimte onder de huid.

Een van de belangrijkste effecten zijn pijndemping door drukvermindering en circulatieverbetering. Wanneer er in het lichaam iets gebeurd door trauma of overbelasting ontstaat er een (kleine) ontstekingsreactie. Bij een ontsteking ontstaat een lokale zwelling die druk geeft op het weefsel er omheen. Naast het feit dat daardoor lokaal de bloedcirculatie verstoord wordt neemt ook de druk op pijnreceptoren toe. Je neemt dit waar als pijn. De liftende werking van de tape geeft een drukvermindering waardoor de circulatie hersteld wordt en de druk op pijnreceptoren afneemt. De pijn zal daardoor snel afnemen. Doordat je minder pijn hebt blijf je op een goede manier bewegen wat verder herstel weer bevordert.

De tape is in huidskleur verkrijgbaar maar ook in allerlei blitse kleuren!

Wil je meer informatie of ook ingetapet worden? Klik op onderstaande knop!